Top 10 – Muzyka z horrorów i thrillerów – ranking
Horror to gatunek filmowy, dla którego muzyka stanowi bardzo ważne narzędzie budowania napięcia u widza. Nic dziwnego, że kompozytorzy filmowi bardzo chętnie współpracują z autorami filmów grozy. Oto najwybitniejsze pozycje muzyki z horrorów.
Najlepsza muzyka z horrorów
1. „Dziecko Rosemary” – Krzysztof Komeda
Muzyka pochodząca z filmu Romana Polańskiego „Dziecko Rosemary” to już klasyka gatunku. Przewodni motyw muzyczny horroru – liryczna, dziecięca kołysanka – jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów dzieła. Muzyka buduje wyraźny kontrast pomiędzy ciężką, sataniczną tematyką filmu a niewinnością mającego przyjść na świat tytułowego dziecka Rosemary. W rolach głównych wystąpili Mia Farrow i John Cassavetes.
2. „Mulholland Drive” – Angelo Badalamenti
Ścieżka dźwiękowa z filmu “Mulholland Drive” Davida Lyncha należy do wyjątkowych osiągnięć w dziedzinie muzyki filmowej. Niezwykle klimatyczne utwory autorstwa Angelo Badalamentiego na długo zapadają w pamięć – są mieszanką tajemniczości i zmysłowości, czyli charakterystycznych składników niesamowitych wizji Lyncha. W główne postaci filmu wcieliły się Naomi Watts i Laura Harring.
3. „Miasteczko Twin Peaks” – Angelo Badalamenti
“Miasteczko Twin Peaks” to kolejny projekt Davida Lyncha, w którym uczestniczył włoski kompozytor – Angelo Badalamenti. Niezapomniany motyw muzyczny otwierający każdy odcinek serialu stanowi niejako znak markowy znanego twórcy. Fabuła filmu koncentruje się wokół śledztwa dotyczącego śmierci Laury Palmer. Badalamenti stworzył również muzykę do najnowszego sezonu serialu z 2017 roku.
4. „Szczęki” – John Williams
Niemal każdy potrafi rozpoznać muzykę z hororu Stevena Spielberga “Szczęki”. Szczególnie motyw muzyczny towarzyszący pojawianiu się krwiożerczego rekina ludojada na stałe wszedł do kultury popularnej. John Williams, bo to on był kompozytorem muzyki do filmu „Szczęki”, został odznaczony za swoje dzieło Oscarem. Niepokojący dwunutowiec wprowadzany w filmie po momentach ciszy robi na widzu naprawdę piorunujące wrażenie.
5. „Omen” – Jerry Goldsmith
Jerry Goldsmith to z kolei kompozytor, którego jednym z największych osiągnięć jest napisanie muzyki do filmu „Omen” Richarda Donnera. Jest to klasyczny horror o tematyce satanicznej, jego bohater to dziecko będące nowym wcieleniem Antychrysta. Muzyka Goldsmitha fenomenalnie podkreśla i zarazem współtworzy niepokojący nastrój filmu. Kompozytor za swoje dzieło został odznaczoną Nagrodą Akademii Filmowej.
6. „Psychoza” – Bernard Herrmann
Muzyka z filmu „Psychoza” Alfreda Hitchcocka to już klasyczna pozycja w obrębie dokonań w sferze ścieżek dźwiękowych. Bernard Herrmann zdecydowanie stanął na wysokości zadania i w swoich utworach oddał niepowtarzalny nastrój narastającej grozy. Film opowiada o psychopatycznym właścicielu podmiejskiego motelu, Normanie Batesie (w tej roli Anthony Perkins), który podstępnie zabija swoich gości. Szczególnie pamiętna jest partia muzyczna towarzysząca scenie morderstwa pod prysznicem.
7. “Milczenie owiec” – Howard Leslie Shore
Howard Leslie Shore, laureat trzech Oscarów za muzykę do „Władcy pierścieni”, stworzył również świetną ścieżkę dźwiękową do „Milczenia owiec” w reżyserii Jonathana Demme. Film opowiadający historię psychiatry-kanibala – Hannibala Lectera (Anthony Hopkins) i agentki FBA (Judy Foster) należy do jednych z najwybitniejszych thrillerów wszech czasów. Leslie Shore za stworzenie muzyki do „Milczenia owiec” został nagrodzony odznaczeniem BAFTA.
8. „Lśnienie” – Wendy Carlos
Horror „Lśnienie” w reżyserii Stanleya Kubricka również posiada bardzo dobrą ścieżkę dźwiękową. Jej autorem jest Wendy Carlos, kompozytorka, która specjalizuje się w brzmieniach elektronicznych. To właśnie one towarzyszyły kluczowym momentom filmu z Jackiem Nicholsonem w roli głównej.
9. „The Ring” – Hans Zimmer
Twórcą muzyki do amerykańskiego horroru „The Ring” Gore’a Verbinskiego jest Hans Zimmer, jeden z najwybitniejszych kompozytorów filmowych. Autor ścieżek filmowych do takich hitów, jak „Gladiator”, „Incepcja” czy „Interstellar” świetnie się sprawdził również przy okazji produkcji stanowiącej remake japońskiego horroru Hideo Nakaty.
10. „Dracula” – Wojciech Kilar
„Dracula” z 1992 roku w reżyserii Francisa Forda Coppoli to jedna z licznych wersji horrorów o rumuńskim arystokracie, będącym w rzeczywistości krwiożerczym wampirem. Historia oparta na powieści Brama Stokera inspirowała kino niemal od jego początków. Jej klasycznym pierwowzorem był film Friedricha Wilhelma Murnaua – „Nosferatu. Symfonia grozy” z 1922 roku. Monumentalną muzykę do dzieła Coppoli skomponował Wojciech Kilar.