Top 10 – muzyka z filmów science-fiction – ranking
Science fiction w kinie posiada niezwykle wierne grono miłośników. Reżyserzy zapraszają często do współpracy najlepszych kompozytorów filmowych. Oto nasza lista najlepszej muzyki pochodzącej z filmów sf.
Najlepsza muzyka z filmów sf
1.„Gwiezdne wojny” – John Williams
Muzyka z “Gwiezdnych wojen” George’a Lucasa zachwyca fanów na całym świecie. Jej autorem jest John Williams, który w 1977 roku za swoje dzieło został nagrodzony Oscarem. Kompozytor był nominowany do Nagrody Akademii Filmowej za najlepszą muzykę oryginalną jeszcze trzykrotnie: w 1980, 1983 oraz w 2015 roku. Główne motywy ścieżki dźwiękowej „Gwiezdnych wojen” mają charakter podniosłych fanfar na cześć niestrudzonych bohaterów. Szczególnie zapadający w pamięć jest również „Marsz imperialny” towarzyszący postaci Lorda Vadera.
2. „Łowca androidów” – Vangelis
Muzyka z „Łowcy androidów” – filmu Ridleya Scotta na podstawie prozy Philipa K. Dicka została stworzona przez Vangelisa. Kompozytor ma na swoim koncie Oscara za ścieżkę dźwiękową do „Rydwanów ognia”, a w 1982 roku wziął udział w projekcie Scotta. Grecki twórca słynie z zamiłowania do brzmień elektronicznych i to one nasycają różnorodne nastrojowo partie muzyczne filmu, od melancholijnej Rachel’s Song przez mocny Blush Response po Tears in Rain, w którym mamy do czynienia z symulacją deszczu przez syntezatory.
3.„Grawitacja” – Steven Price
Autorem ścieżki dźwiękowej z „Grawitacji” Alfonso Cuarona z Sandrą Bullock i Georgem Clooney’em w rolach głównych jest Steven Price. Kompozytor otrzymał za utwory do tego filmu bardzo prestiżowe nagrody: Oscara oraz nagrodę BAFTA. Muzyka Price’a trafnie podkreśla charakter poszczególnych scen filmu, często oddaje np. kosmiczną ciszę. Służą temu gwałtowne pauzy pojawiające się po głośniejszych partiach muzycznych. Dzięki temu zabiegowi widz doznaje swoistego szoku ciszy – rzeczywistego składnika kosmicznej rzeczywistości, mocno potęgującego samotność kosmonautów.
4. „Terminator” – Brad Fiedel
Muzyka z “Terminatora” Jamesa Camerona z 1984 roku to świetne dzieło, które znalazło uznanie w oczach krytyków i odbiorców, a szczególnie fanów kina science-fiction. Jej autorem był Brad Fiedel. Utwory kompozytora wzbudzają w widzu niepokój, są mroczne, niejako podszyte zbliżającym się zagrożeniem. Oddają zatem klimat dzieła Camerona – opowieści o androidzie (w tej roli Arnold Schwarzenegger), który podróżuje w czasie, by uniemożliwić narodziny przyszłego niszczyciela robotów.
5. “Batman” – trylogia – Hans Zimmer, James Newton Howard
Muzyka z filmowej trylogii o Batmanie w reżyserii Christophera Nolana została stworzona przez dwóch wielkich kompozytorów: Hansa Zimmera i Jamesa Newtona Howarda. Ścieżka dźwiękowa z drugiej części – „Mrocznego rycerza” – została odznaczona Nagrodą Grammy, zaś trzecia część – „Mroczny rycerz powstaje” – była do niej nominowana. Muzyka do trylogii Nolana jest równie mroczna i tajemnicza jak postać głównego bohatera granego przez Christian Bale’a.
6. „E.T.” – John Williams
John Williams za muzykę do filmu Stevena Spielberga “E.T.” otrzymał Nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej. Sam reżyser nie miał cienia wątpliwości, że to właśnie ten twórca powinien brać udział w jego przedsięwzięciu, jak powiedział bowiem: „zawsze czułem, że Johnny jest artystą, który potrafi każdą opowiedzianą przeze mnie historię zmienić na język muzyki. Powoduje, że łza, która dopiero zbiera się w kącie oka, spada na policzek”. Muzyka Williamsa wzrusza podobnie jak historia dziesięcioletniego chłopca, który w przybyszu z kosmosu znajduje najlepszego przyjaciela.
7. „2001 – Odyseja kosmiczna”
Ścieżka dźwiękowa słynnego filmu Stanleya Kubricka “2001 – Odyseja kosmiczna” to niesamowita mieszanka muzyki klasycznej. Poemat symfoniczny Richarda Straussa towarzyszący scenie, w której małpa niejako ewoluuje w człowieka, podkreśla wagę zyskania owej samoświadomości i odsyła do filozofii Fryderyka Nietzschego. Istotna funkcję pełni również utwór węgierskiego awangardowego kompozytora Gyorgy Ligetiego – „Lux Aeterna”, wprowadzający nastrój metafizyczny, niemal religijną kontemplację. Podróż kosmiczna z kolei odbywa się przy akompaniamencie słynnego walca Johanna Straussa – „Nad pięknym modrym Dunajem”.
8. „Obcy – 8. Pasażer „Nostromo” – Jerry Goldsmith
„Obcy – 8. Pasażer „Nostromo” Ridleya Scotta to kolejny film z gatunku science-fiction, którego ścieżka dźwiękowa zdobyła należne miejsce w historii muzyki filmowej. Jej kompozytorem był Jerry Goldsmith. Mamy tu do czynienia zarówno z partiami „kosmicznymi”, wykonywanymi przez całą orkiestrę, jak i nastrojowymi momentami przeznaczonymi dla samego Obcego – „Alien Theme”. Goldsmith dostał za tę ścieżkę dźwiękową nominację do Złotego Globu, zaś reżyser „Obcego” – Oscara za efekty specjalne.
9. „Interstellar” – Hans Zimmer
Niesamowita muzyka z filmu “Interstellar” Christophera Nolana to kolejne dzieło Hansa Zimmera. Kompozytor zyskał za nie nominację do Oscara. W brzmieniu dominują tu instrumenty smyczkowe i klawiszowe, które wyraźnie odsyłają do sensów transcendentnych. Przesłaniem filmu Nolana o międzygalaktycznych podróżach podejmowanych w celu uratowania ludzkości jest bowiem zwycięstwo miłości, jako najsilniejszej dyspozycji ludzkiej duszy, zdolnej zapewnić przetrwanie gatunku.
10. „Star Trek” – Jerry Goldsmith
Jerry Goldsmith, laureat Oscara za muzykę do filmu „Omen”, skomponował również muzykę do „Star Treka” z 1979 roku w reżyserii Roberta Wise’a. Był też autorem kompozycji do pięciu kolejnych epizodów z serii. Muzyka ze „Star Treka” jest najczęściej dynamiczna, charakterystyczna dla kina akcji. Nie brakuje jednak również elementów lirycznych i partii wręcz mistycznych. Jest to muzyka, która nie tylko uzupełnia obraz, ale świetnie brzmi również jako oddzielna całość.